Fortsæt til hovedindholdet
Nyheder
Nyheder

SoMe-ekspert: Drop nulfejlskulturen og spring ud i det!

Arbejdsglæde, planlægning og målrettethed er afgørende i arbejdet med sociale medier. Og så skal man turde at springe ud i det, lyder det fra SoMe-ekspert Louise Leidersdorff McHenry

Omkring 20 af sognenes kommunikationsansvarlige i Helsingør Stift mødte op til en formiddag med fokus på sociale medier. Serieproduktion, 'reels' (videoer) og arbejdsglæde er ord, der var oppe og vende i løbet af formiddagen (foto Sille Arendt).

Af Benjamin Birk Christophersen

På en af de få solskinsdage i januar holdt Helsingør Stift netværksmøde for kommunikationsansvarlige i sognene i Taastrup Nykirke. 

Omkring 20 spørgelystne og veloplagte deltagere fandt sig til rette ved bordene. Ved præsentationsrunden var ambitioner for sognenes kommunikation en tydelig fællesnævner.

Temaet denne gang  var sociale medier. Hvad kan de og hvad kan de ikke? Og hvordan gør man bedst muligt brug af dem i sognene?

Louise Leidersdorff McHenry, der er ansvarlig for den digitale kommunikation ved Københavns Biblioteker, holdt oplæg med et klart budskab: Spring ud i det og begynd i det små.

Hvem er din målgruppe?

Kirken er for alle. Sådan er det. Derfor må vores indsats på Facebook også være for alle. Det sidder på rygraden af mange af os. 

Men den tilgang er ikke frugtbar på de sociale medier, slår Louise Leidersdorff McHenry fast:

"Når man skyder med spredehagl, risikerer man slet ikke at ramme." 

Hun anerkender, at det kan gøre ondt at vælge nogle målgrupper fra, men påpeger samtidig, at det kan være et nødvendigt onde, hvis man vil have en relevant tilstedeværelse på de sociale medier. 

Derfor er det en god idé at tænke alle sine kanaler ind i målgruppestrategien. Hvilke kommunikationskanaler har man til rådighed? Fx Facebook, Instagram, kirkeblad, nyhedsbrev, lokalavisen eller noget helt sjette. 

Man kunne for eksempel indrette sin Facebook-side så den primært henvender sig til børnefamilier og bedsteforældre, mens kirkebladet henvender sig til den ældre generation og Instagram til de 35- 55-årige. 

På den måde skærper man kommunikationen i de enkelte kanaler samtidig med, at man sikrer målrettet kommunikation til alle målgrupper.

Planlægning er guld

Det koster tid og penge at lave god kommunikation, men det er ikke ensbetydende med, at det skal koste en formue. 

Louise Leidersdorff McHenry anbefaler at tænke i faste formater og 'masseproduktion' til de sociale medier. Det er ikke bare smart i forhold til tid og resurser, men formater med fast indhold og et genkendeligt visuelt udtryk virker godt på de sociale medier.

Det kan for eksempel være en fast ugentlig video, hvor præsten eller den kommunikationsansvarlige stiller sig op og fortæller om, hvad der sker i kirken i løbet af ugen, og hvorfor man skal være en del af det. 

Det kan måske være svært at overbevise sig selv eller en kollega om, at optræde ugentlig i en kort og måske endda underholdende video. Men man skal bare kaste sig ud i det.

"Vi skal af med nulfejlskulturen. Spring ud i det og del med hinanden, når noget er en succes," siger Louise Leidersdorff McHenry.

'Reels' - hvad er det nu lige det er?

"Det eneste der organisk når bredt ud er meget skarpvinklede historier og 'reels' (red. korte videoer)," konstaterer Louise Leidersdorff McHenry og sætter det lidt på spidsen. 

Derfor er der god grund til at sætte sig ind i hvordan man kan lave såkaldte 'reels' i sognet.

'Reels' er kort fortalt et videoformat på Instagram og Facebook, der ofte er underholdende, men også oplysende. Fordelen ved 'reels' er, ifølge Louise Leidersdorff McHenry, at de har lang levetid, når bredere ud, skaber flere interaktioner og så giver de arbejdsglæde at lave. 

Man kan redigere sine videoer direkte i Instagram-appen, hvor man får et utal af muligheder. Det kan være en god idé at lade sig inspirere af andres videoer, men det vigtigste er at få det prøvet af. Kun ved at gøre det bliver man bedre, slår Louise Leidersdorff McHenry fast.

 

Syv gode råd

  • Begræns målgruppen! Man kan ikke ramme alle på én kanal.

 

  • Tag dine billeder eller videoer i et miljø, der er let genkendeligt og hurtigt at afkode - fx på kirkegården, ved alteret eller på kirkebænken.

 

  • Brug gerne den samme 'visuelle ramme' igen og igen. Det skaber genkendelighed, og brugeren vil oftere standse op.

 

  • Find et enkelt serieformat, som i vil satse på i den kommende tid. Det kunne fx være en ugentlig "behind-the-scenes"-video, med for eksempel køkkenholdet til spaghettigudstjeneste eller organisten, der øver.

 

  • Lav indhold til mere end et opslag af gangen - det må man godt!

 

  • Brug planlægningsværktøjet Meta Business Suite - Her kan du indstille et opslag til at bliver publiceret på et bestemt tidspunkt - og meget andet!

 

  • Kill your darlings! Hold øje med om dine opslag giver aktivitet og rækkevidde - hvis ikke, så bør du overveje at gøre noget nyt