Fortsæt til hovedindholdet
Nyheder
Nyheder

I Messiaskirken finder au pairer fra Filippinerne et frirum

Hver anden fredag inviterer Messiaskirken i Charlottenlund til café for au pairer. Her får de et helt særligt frirum, hvor alle er lige, og au pairerne er glade for, at kirken giver dem et sted, hvor de kan lave egen mad, tale eget sprog og diskutere fælles udfordringer.

Au pairer fra hovedsageligt Filippinerne har mødtes til au pair-café i Messiaskirken siden 2012

Au pairer fra hovedsageligt Filippinerne har mødtes til au pair-café i Messiaskirken siden 2012. (Foto: Steen Toft Winther). 

Af Steen Toft Winther

Udenfor Messiaskirken i Charlottenlund står Jonnah Mai Paltu-Ob og Sarah Jane Legarbes med fyldte indkøbsposer. 

De er fra Filippinerne og arbejder som au pairer i Gentofte Kommune. Sammen med au pair-caféens præsident, Michelle Panganiban, skal de forberede maden til aftenens café, et initiativ, som Messiaskirken siden 2012 har lagt hus til hver anden fredag.

Mens vi går mod køkkenet på anden sal, fortæller Sarah Jane Legarbes, som har været i Danmark i tre måneder, at det godt kan være ensomt at komme til et fremmed land, hvor man ikke kender nogen, og at hun her i au pair-caféen har fundet et fællesskab. Der kommer over 30 au pairer til hver café, og det er rart at knytte bånd til andre, som kommer fra samme land og står i samme situation, siger hun.

’Safe space

”Ingen snak om politik i aften,” griner Jonnah Mai Paltu-Ob, mens hun gør klar til at skære broccoli.

Da stiftets udsendte besøger au pair-caféen, er det forår. Der har lige været præsidentvalg på Filippinerne og man kan mærke, at det er et emne, der har fyldt meget her i Messiaskirken de seneste måneder. 

Men selvom der ikke helt er enighed om, hvem der burde have vundet valget, befinder filippinerne sig her i Messiaskirken i det, de kalder et ’safe space’: Et frirum, hvor de i trygge rammer kan tale om alt mellem himmel og jord.

Et andet og mere nært emne, som hyppigt diskuteres, er selve au pair-arbejdet, og her forsøger de kvinder, som har været au pairer i længere tid, at give de yngre råd og vejledning.

”Ingen snak om politik i aften,” griner Jonnah Mai Paltu-Ob, mens hun gør klar til at skære broccoli.

Fra venstre: Sarah Jane Legarbes, Michelle Panganiban og Jonnah Mai Paltu-Ob. (Foto: Steen Toft Winther).

Flere fortæller, at det næsten er terapeutisk at deltage i caféen, fordi de her kan komme ud med frustrationer, de ikke kan snakke med deres værtsfamilier om. Og så tales der også om den diskrimination, nogle oplever i Danmark. Om at blive set som værende mindre værd, om at blive antastet på gaden, om at blive chikaneret i toget af fulde, unge mænd.

”Det kan godt være, vi ser lidt anderledes ud, men vi er jo også mennesker,” siger Naiza Linghon, der tidligere har arbejdet i Mellemøsten og som er til sin tredje au pair-café i aften.

Kendt i hele Norden

Vi er så småt blevet fuldtallige, og spørger man rundt, har de fleste hørt om Messiaskirkens initiativ gennem enten Facebook eller andre filippinere i både Danmark og resten af Norden. Gode au pair-initiativer bliver delt på kryds og tværs af landegrænser, fortæller de.

Men en ting kunne blive bedre, mener Jonnah Mai Paltu-Ob. Hun og mange af de andre kunne godt tænke sig, at der blev holdt nogle gudstjenester på engelsk i Messiaskirken. ”Eller på filippinsk!” er der en, der joker.

For selvom de fleste er katolikker, vil de gerne inkluderes mere i den danske folkekirke. Sprogbarrieren gør bare, at mange af filippinerne i stedet tager til den katolske Sankt Annæ Kirke på Amager om søndagen eller vender sig mod frikirkemiljøet.

Vi beder for dem derhjemme

Inden vi sætter tænderne i chop suey’en, beder Geraldine Cañizares bordbøn. Alle rejser sig, bøjer hovederne og folder hænderne, mens hun takker Gud for maden og beder ham passe på familie og venner hjemme på Filippinerne.

De fleste au pairer har ikke råd til at tage på ferie til Filippinerne, og coronapandemien har gjort det endnu sværere med komplicerede indrejseregler. Mange har ikke set deres familier i årevis, og når deres kontrakt udløber i Danmark, tager de fleste videre til Finland eller Norge.

Au pairerne er over ti tusind kilometer væk hjemmefra, vintrene er mørke og kolde i Danmark, og det blæser hele tiden, men i Messiaskirken har de fundet en lille del af hjem.

Udover at lægge lokaler til au pair-cafeen støtter Messiaskirken også med et økonomisk beløb, der kan købes mad for.

Befolkningssammensætningen i Danmark ændrer sig. Hvordan bliver folkekirken en kirke for hele folket? Kom til konference om den multikulturelle folkekirke.

Edith Marie Rosenmeier er cand.mag. i historie og europæisk etnologi, og hun har fulgt au pair-caféen som forsker siden 2016. 
Vi har stillet hende tre spørgsmål:
 

Hvordan oplever du fællesskabet, som kirken giver au pairer?

”Messiaskirken giver au pairerne et fristed, hvor de kan hygge sig, være glade sammen med ligestillede og kommunikere på filippinsk. Fællesskabet i kirken er inkluderende, mange kommer udensogns fra, og au pairer og kirken rækker gensidigt ud efter hinanden.”

 

De fleste au pairer er filippinere, som jo oftest er katolikker. Hvad synes de om folkekirken?

”Au pairer i Messiaskirken nærer respekt for kirkens omfavnelse af au pairer uanset nationalitet, religion og kirkefremmedhed. De værdsætter også folkekirkens fejring af religiøse højtider som jul, hvor der også er plads til egne traditioner med julesange på engelsk og spansk.”

 

Hvilket råd ville du give andre sogne, som ønsker at øge indsatsen for migranter?

”Lyt til migranternes stemmer – og læg ikke pres på dem. Det, der fungerer så godt i au pair-caféen, er, at Messiaskirken går ind på au pairernes betingelser. Kirken kender til au pairernes vilkår under studieordningen, kommunikationen foregår på engelsk og aftenerne er i høj grad selvorganiserede og kræver ingen tilmelding. 

 

Tilgangen, som både au pairer og kirken har til projektet, ser jeg som en gave og en mulighed for at kunne overføres til andet migrantarbejde i folkekirken. Og hvis jeg skulle pege på en anden gruppe, som er parat til at få opmærksomhed, ville det være personer med ’Working Holiday’-visum. De har behov for folkekirken til husly, mad og næstekærlighed.”