Fortsæt til hovedindholdet
Nyheder
Nyheder

Få succes online

Mange har fulgt Græsted Kirkes gudstjenester på YouTube og Facebook under coronakrisen. Her deler de deres erfaringer

Over tusind visninger var der på gudstjenesten fra Græsted Kirke påskedag. (Screenshot fra YouTube)

Af Henrik Jønsby

I Græsted Kirke er vi på en enkel weekend gået fra at have mellem 100-200 visninger på vores online-gudstjeneste til at have over 1000 visninger. Hvordan kan det lade sig gøre?

I stedet for at lave en online gudstjeneste, hvor præster og personale er fysisk tilstede søndag kl. 10.30, så optager vi gudstjenesten på forhånd og klipper de små bidder sammen til én video. Den video lægger vi op i et såkaldt Facebook-premiere opslag med udgivelse på det sædvanlige tidspunkt på gudstjenester i sognet (læs mere her).

Når opslaget oprettes på den måde, så sender Facebook en notifikation ud til alle de personer, som har ”synes godt om” jeres side. De får også en påmindelse, et kvarter før den går live. Da videoen er produceret på forhånd, så har vi også uploadet den til vores YouTube-kanal. En dag eller to i forvejen sender vi en nyhedsmail ud til alle og fortæller dem om vores gudstjeneste på Facebook-premiere, og at man allerede nu kan se videoen på YouTube. Videoen på YouTube kan også nemt ses på en almindelig tv-skærm.

Det er desuden en rigtig god idé at sætte undertekster på, så man lettere kan synge med derhjemme eller se gudstjenesten uden lyd. Det er lidt tidskrævende, men hvis man har uploadet videoen til YouTube og går ind og vælger ”YouTube Studio” og undertekster, så er det faktisk så nemt, at alle kan finde ud af det. YouTube regner selv ud, hvornår teksterne skal af og på, så det er bare at indtaste teksterne. Det er altså virkelig smart og fungerer fint. Man kan endda eksportere en SRT fil og bruge den til at sætte undertekster på Facebook-videoen.

Lige så snart premiere-opslaget er afsluttet, inviterer vi til online kaffe med programmet Zoom eller Google Hangout Det giver en følelse af at være sammen uden rigtig at være det. Det er også blevet taget rigtig godt imod.

Her ses påskegudstjenesten fra Græsted Kirke.

Hvis nogen ønsker hjælp til noget af ovenstående, så er I meget velkommen til at tage kontakt til Henrik Jønsby, tlf. 22202220.

 

Henrik Jønsby er filmproducer og ejer filmselskabet Subview ApS. Han har igennem de sidste 20 år lavet online gudstjenester for kirker og lever ellers af at lave reklame- og animationsfilm til brands og virksomheder.