Nyheder
Nyheder

Du er ikke bedre end dine sidste 10 opslag på Instagram

Sociale medier var på dagsordenen, da Helsingør Stift holdt netværksmøde for kommunikationsansvarlige i sognene. 
"Vores Instagramprofil er et slags butiksvindue, som kan få dørtærsklen til kirken til at blive lidt lavere," sagde oplægsholder og præst i Sct. Mariæ Kirke Sigurd Stubbergaard.

”Det er nemmere at sige noget meningsfuldt, når man er briefet af præsten,” sagde kommunikationsmedarbejder ved Hørsholm Kirke Anne-Sofie Coles til netværksmødet. Foto: Sille Arendt.

Af Steen Toft Winther

Vi skal bruge de redskaber, vi har. På Jesu tid var det pergament og stentavler, man kommunikerede gennem. I dag er det sociale medier.

Sådan lød det fra præst i Hornbæk Kirke, Lizette Harritsø Lauritzen, da hun til stiftets netværksmøde for kommunikationsansvarlige den 21. september holdt oplæg om kirkekommunikation på sociale medier.

”Som kirke har vi verdens bedste budskab. Og derfor skal vi kommunikere det ud på de kanaler, hvor folk befinder sig,” sagde Lizette Harritsø Lauritzen, som administrerer kirkens Facebook og Instagram.

Fra otte til 100

Også kommunikationsmedarbejder ved Hørsholm Kirke, Anne Sofie Coles, fortalte om sine erfaringer på de digitale platforme. Hendes kirke har over 1.700 følgere på Facebook, og hun understregede, at samspillet mellem præst og kommunikationsmedarbejder er centralt for kvaliteten af opslag på sociale medier – især når det gælder omtalen af kirkelige handlinger:

”Det er nemmere at sige noget meningsfuldt, når man er briefet af præsten,” slog hun fast.

Anne Sofie Coles advarede også mod afsenderorienteret kommunikation. Højmessen og kirkelige aktiviteter skal gøres relaterbare for modtageren – og det kan godt kræve en solid portion tålmodighed og et par mails frem og tilbage for at få præsten til at skære søndagens prædiken ned til fire forståelige linjer på Facebook. Men det lønner sig; fra at være kun otte til en aftensgudstjeneste, kom de i Hørsholm Kirke op på over 100.

Vis den attraktive arbejdsplads

Kirkesanger og kommunikationsmedarbejder ved Gilleleje Kirke, Tine Skat Matthiessen, lagde i sit oplæg for de omtrent 30 deltagere til netværksmødet vægt på vigtigheden af at forklare ens menighedsråd, at kommunikation kræver tid og ressourcer. Og at det skal prioriteres, før det kan bære frugt.

Et af de områder, som Tine Skat Matthiessen særligt har fokus på i sin kommunikation, er at vise kirken som den attraktive arbejdsplads, den er. Det lyser ud af Gilleleje Kirkes opslag på sociale medier, at arbejdsmiljøet er godt og at samarbejdet mellem menighedsråd, kirkefunktionærer og præster fungerer. Og så handler det også om at vise den sjove hverdag i kirken, fortalte Tine Skat Matthiessen.

Jeg går ikke på jagt efter likes, men…

Sidste taler på programmet var præst i Sct. Mariæ Kirke, Sigurd Stubbergaard. Han styrer kirkens Facebook- og Instagramprofiler, og her lægger han især vægt på det æstetiske islæt. Sct. Mariæ ligger i forlængelse af det gamle karmeliterkloster, som er knap 600 år gammelt, og det giver gode muligheder for at tage nogle smukke billeder til det billedbårne medie Instagram. Og derfra deler præsten så opslagene i den lokale Facebook-gruppe i Helsingør.

”Jeg går ikke på jagt efter likes, men jeg har hørt et sted, at man ikke er bedre end sine sidste 10 opslag på Instagram,” grinte Sigurd Stubbergaard og fortsatte:

”Vores Instagramprofil er et slags butiksvindue, som kan få dørtærsklen til kirken til at blive lidt lavere for dem, der ikke plejer at komme i kirken.”

Derudover lød rådene fra præsten:

  1. Husk de rigtige hashtags på Instagram
     
  2. Følg aktører i lokalsamfundet på sociale medier
     
  3. Tænk over, hvad din kirkes udtryk skal være.

Næste netværksmøde finder sted den 23. november 2022. Læs om sidste møde her.