Fortsæt til hovedindholdet
Nyheder
Rapporter

Portræt: En alvorlig og myndig biskop

Lise-Lotte Rebel har fået malet sit portræt. Det er indtil videre gemt af vejen i sakristiet i domkirken i Helsingør, men her er et smugkig. Hør kunstneren og biskoppen fortælle om processen.

Detalje af Mikael Melbyes portræt af biskop Lise-Lotte Rebel. Se hele billedet nederst i artiklen.

Af Malene Bjerre

Ét øje med et fast jernblik. Ét mere bekymret og travlt øje. Og en blid mund. Sådan ser portrætmaler Mikael Melbye Helsingørs biskop, Lise-Lotte Rebel.

Og sådan har han portrætteret hende på det næsten to gange en meter høje lærred, der skal hænges op i Skt. Olai Kirke i Helsingør, når biskoppen engang går på pension. Indtil da hænger det i sakristiet, hvor kun enkelte udvalgte har fået lov til at se det.

Men nu får vi også lov til at smugkigge og høre, hvordan en professionel portrætmaler, der har malet alt fra skuespillere og sangere til topchefer og selv dronning, er gået til opgaven med at indfange og portrættere vores biskop.

Nøjagtig med hvert sting

På billedet står biskoppen med den godt brugte ritualbog i hånden og er iført sin bispekåbe, som er designet af Dronning Margrethe. ”Og jeg er sikker på, at dronningen kender samtlige sting i de håndbroderede ikoner på kåben, så jeg skulle virkelig være nøjagtig med hvert et sting, så hun ikke kunne komme efter mig,” smiler Mikael Melbye.

Maleriet er malet i olie med synlige penselstrøg. Selve formatet var givet på forhånd. Portrættet skal hænge på en søjle inde i kirken, så derfor står Lise-Lotte Rebel også inde i kirken på billedet. Og fordi der er så mange detaljer på bispekåben, valgte Mikael Melbye at bruge den hvide kirkevæg som baggrund – med stiftets våbenskjold diskret placeret i øverste venstre hjørne. Våbenskjoldet er tredimensionelt, opbygget af farve, og ser derfor ud, som om det sidder på væggen.

Vejen hen til et færdigt maleri er lang, fortæller Mikael Melbye. ”Det er vigtigt for mig at tilbringe lang tid sammen med den, jeg skal male. Jeg er nødt til at have en god fornemmelse af modellen. Jeg skal ikke bare møde den officielle person, men også lære mennesket bag at kende. Så biskoppen og jeg talte en hel masse sammen. Jeg hørte om hendes barndom, om hendes familie og om, hvorfor hun bedre kan lide langrend end styrtløb. Og hun er jo en travl dame, så det var lige før, jeg skulle lænke hende til stolen for at få lov til at komme med alle mine spørgsmål.”

Malet i Italien

Når Mikael Melbye så begynder at have en god fornemmelse af, hvor portrættet skal ende, så tager han et hav af fotos; måske 150. Og så stykker han en skitse sammen ud af enkeltdele og vælger en arm fra et ene foto, en mundvig fra det andet, et lysglimt i øjet fra det tredje.

”Den her løse skitse inviterede jeg så Lise-Lotte Rebel til at komme at se her i mit atelier i Roskilde,” fortæller han. ”Så tegnede jeg hende færdig, mens hun var der, og da hun havde nikket til ja, rullede jeg lærredet sammen og tog ned til mit atelier i Cortona i Italien. Og der stod jeg så hver dag i to en halv måned og malede.”

Det færdige portræt viser en rolig, myndig og stærk biskop, mener han. ”Hun er en alvorlig dame, og hun mener det, hun står for.” Men samtidig skal dualiteten også frem, så det ikke bliver et fladt billede, understreger han. ”Hun har også en blid side, som skal med.”

"Hold da op, en skrap dame!

Han er altid ærlig, når han maler. ”Jeg forskønner ikke, men jeg viser folk fra deres bedste side. Jeg sætter et godt lys og får dem til at slappe af, så de kan udtrykke det, jeg kan mærke hos dem. Men derfor bliver de alligevel sommetider lidt overraskede over at se sig selv.”

Det blev Lise-Lotte Rebel også, da hun så maleriet første gang, indrømmer hun. ’Hold da op, en skrap dame,’ var hendes første tanke. Men efterhånden har billedet åbnet sig for hende, og hun er glad for det, fortæller hun.

”Men det var altså ikke min ide, at der overhovedet skulle laves et portræt,” understreger hun. ”Jeg synes både, det var mange penge og meget tid at bruge på det. Så skulle jeg sidde der og være helt uvirksom! Men provsterne syntes altså, det skulle være, så jeg måtte give mig. Og det var en stor fornøjelse at være sammen med Mikael Melbye. Han er en meget vidende mand, og vi havde sådan nogle spændende samtaler. Så kunne det bedre gå med al den opmærksomhed.”

Mikael Melbyes portræt af biskoppen er 195,9 x 96,8 cm og kommer til at hænge i Skt. Olai Kirke i Helsingør. Farvegengivelsen er ikke helt korrekt - en bedre gengivelse kan evt. downloades her.

Kunstneren bag portrættet

Mikael Melbye er uddannet operasanger og har stået på de største scener i verden, herunder La Scala i Milano og Metropolitan i New York. Han har også instrueret både opera og ballet, noget han trækker på, når han skal fortolke de mennesker, han portrætterer.

 

Han er en meget anerkendt portrætkunstner og har malet store dele af kongefamilien og nogle af de største politikere og skuespillere herhjemme. Mange af portrætterne kan ses på hans hjemmeside.

Provstierne har betalt

Det er de 13 provstier i Helsingør Stift, der har betalt for portrættet. Det vil først være tilgængeligt for offentligheden, når biskoppen går på pension.